Blog / Všechny články / PrácePráce Jak na cash flow pro začínající firmy? 16. 12. 2024 5 minut Jana Kapalová Začátky podnikání nejsou jen o nadšení a kreativitě, ale také o dostatečném cash flow a jeho řízení. Řídit cash flow ovšem neznamená jen občasný pohled do účtu – naopak se jedná o promyšlenou strategii, od které se odvíjí úspěch vašeho podnikání. V tomto článku si přiblížíme, jak pracovat s cash flow v samých začátcích podnikání. Tento článek vznikl ve spolupráci s all-in-one manažerským systémem Caflou.Samotné základy cash flowCelý tvůj systém cash flow stojí na dvou pilíříchfinanční plán,stále aktuální přehled příjmů a výdajů.Ukažme si, jak tyto pilíře na samém začátku podnikání založit a během podnikání je neztratit z dohledu – naopak je stále dělat stabilnější. 💡Cash flow můžeme přeložit jako peněžní tok. Řídit cash flow tedy znamená mít přehled o příjmech a výdajích a řídit všechny cesty, kterými peníze do firmy přichází a kudy z ní odchází.První pilíř: finanční plánRovnou upozorníme, že se jedná o časově náročnou aktivitu. Jinými slovy za půl hodiny rozhodně nebudeš mít hotovo. Nejlepší bude, když si na sestavení finančního plánu vyhradíš (sám nebo s týmem) několik hodin, během kterých tě nikdo nebude rušit.Postupně si projdi tyto 4 kroky. zdroj: https://unsplash.com/1. Urči si časový horizont finančního plánuJako začínající firma s největší pravděpodobností nemáš dostatek dat, na základě kterých bys dokázal plánovat dlouho dopředu. Pro sestavení finančního plánu to není překážka. Jak dalece plánovat?Jako začínající startup s minimem historických dat se zaměř na plánování cash flow na období tří měsíců. Jakmile máš historii prodejů a základní data o výdajích – právě za 3 měsíce, vyhraď si čas na střednědobé plánování, tedy zhruba rok napřed.2. Shrň všechny své příjmyPro každý týden nebo měsíc odhadni všechny příjmy, které očekáváte. Pozor – musí se jednat o peníze, které mají v daném týdnu či měsíci skutečně přijít. Pokud například v září fakturuješ, ale splatnost je až v říjnu, pak příjem z této faktury uveď v říjnovém přehledu očekávaných příjmů. zdroj: https://unsplash.com/3. Nyní shrň všechny své výdajeNyní, když víš, co přichází, definuj, co odchází. Pro každý týden nebo měsíc udělej seznam všech peněz, které budeš utrácet, například platba daní, nájem, mzdy nebo výdaje na marketing a reklamu. Zkrátka vše, co musíš zaplatit, aby vaše firma fungovala.4. Porovnej příjmy a výdaje a zapracuj na reálném finančním plánuOd příjmů odečti výdaje. Uvidíš, zda jsi s hotovostí či penězi na účtu v plusu, mínusu nebo na nule. Můžeš například zjistit, že musíš provést změny v marketingu, abys zvýšili obrat. Nebo naopak zjistíš že bez osekání výdajů to nepůjde.Poměr mezi příjmy a výdaji pravidelně sleduj. Příjmy a výdaje musí být v časovém souladu – jinými slovy například nemůžeš mít stále naplánovanou útratu, byť o část příjmů, které ji měli krýt, jsi neočekávaně přišel. Anebo nedorazily. Pokud bude třeba, zvaž možnosti krátkodobého financování, například půjčku. Se splácením je pak samozřejmě nutné ve finančním plánu počítat. zdroj: https://unsplash.com/Druhý pilíř: aktuálnost finančního plánuVytvořením finančního plánu a naplánováním cash flow všechno teprve začíná – nyní máš přehled o (ne)rovnováze mezi příjmy a výdaji a znáš cíle, na kterých pracuješ. Nejen že je máš pojmenované a definované termínem splnění, ale znáš také jejich finanční náročnost.Podstatou druhého pilíře je neustále udržovat aktuální přehled příjmů a výdajů. Nemálo startupů položilo, že se z ničeho nic ocitli na finančním dně – aniž by věděli, že k němu padají. Podle potřeby plán aktualizuj třeba na týdenní či měsíční bázi, v případě finanční nejistoty třeba i denně.Udržovat plán cash flow určitě neznamená trávit hodiny s kalkulačkou a Excelem. K dispozici jsou moderní plánovací nástroje, do kterých můžeš integrovat další systémy, například evidenci objednávek nebo fakturaci. Tento nástroj udržuje tvé cash flow stále aktuální a ty můžeš přijímat operativní rozhodnutí založená na datech. Appka je na světě! Stáhni si svého průvodce světem financí ještě dnes. Zdarma.