fbpx
Investování

Je luxusní móda pro chudé?

5. 4. 2024 6 minut Jana Kapalová
Proč lidé chtějí luxusní oblečení? Značky jako LV, Armani, Gucci a spol. Na tuhle otázku existuje stejná odpověď jako na tu, proč jsme ve třetí třídě na tělocvik nutně potřebovali kalhoty se třemi proužky – kdo je nemá, ten jako by nebyl.

Luxury fashion is for broke people.

Proč lidé chtějí luxusní oblečení? Značky jako LV, Armani, Gucci a spol. Na tuhle otázku existuje stejná odpověď jako na tu, proč jsme ve třetí třídě na tělocvik nutně potřebovali kalhoty se třemi proužky – kdo je nemá, ten jako by nebyl.

 

O těch skutečně bohatých se ví i bez toho, proto se často říká, že luxury fashion je hlavně pro middle class a broke lidi. Jde jen o nějaký symbol statusu?Nebo je to vážně tak?

 

Jasně, luxusní značky nosí i boháči, ale ty „opravdu bohatí“ nosí spíše quiet luxury fashion. To jsou drahé značkové kousky, ale místo křiklavých log se zaměřují na kvalitní materiály a perfektní zpracování.

 

Řekl by jsi, že „obyčejné šedé tričko“ Marka Zuckerberga stojí ve skutečnosti 7-9 tisíc korun a je od Brunello Cuccinelliho?

zdroj: reuters.com

Nejde ale říct, že branding a loga jsou jen pro broke people. Pro někoho je to prostě součást stylu a identity. Často jde o odvěký battle Old VS New money…

 

Old Money, aneb lidé, kteří peníze mají a nepotřebují to nikomu dokazovat. Bohatí lidé často preferují právě quiet luxury fashion. Klidně si vezmou blazer ze Zary, když se jim chce (viz Kate Middleton). New Money, aneb mám peníze a chci aby to každý věděl, takže když už mám něco bez loga, alespoň natočím video o tom že je to quiet fashion.

 

GenZ si luxusní značky začíná kupovat v průměru v 15 letech! U mileniálů to bylo mezi 18 a 20 rokem. A s Gen Alfa v Sephoře… no, kam tenhle trend spěje, asi tušíme. Proč? Social media make trends faster, FOMO bigger a status víc na očích než kdy dřív. Značky tohle samozřejmě podporují a vytváří omezené kolekce, ke kterým “normální lidi” ani nepustí, jako jsou Rolex s kolekcemi dostupnými jen pro vyvolené. 

 

Nebo Supreme s limitovanými edicemi, které se hned po vyprodání stávají předmětem spekulací a dražeb. A o co víc je to nedostupné, o to víc to chceme. Podle průzkumu GWI Zeitgeist z července 2023 si 59 % lidí, kteří nakupují luxusní zboží, myslí, že vlastnictví drahých produktů je odrazem postavení a úspěchu.

 

To, že jde primárně o symbol statusu, potvrzuje i fakt, že 45 % z nich odpovědělo, že duplikáty luxusních produktů jsou společensky přijatelné, pokud se zdají být „legitimní“.

 

 Je jasné, že svému okolí už nikdo neřekne, že si to koupil kvůli tomu, aby nebyl jediný kdo to ještě nemá. Takže jaké argumenty použít, když si chceme koupit produkt, u kterého dáme cenu tří nájmů jen za malou výšivku?

 

“Je to investice” – Jasně, některé značkové produkty mohou být investice, ale to je nemůžete nosit, proto se o nich dneska bavit nebudeme. „Ale mně se to líbí, koupil bych si to i bez loga.“ – Tohle je super a legit, pokud to tak cítíš, go for it a kašli na to, co si kdo myslí, jen je fajn se na to zeptat sám sebe. Investice do kvality a sustainability – Jasně, dražší kousek oblečení = kvalitnější materiál a výroba = win-win pro planetu, dělníky i pro mě, right? 

 

Hold on, not so fast. Některé „sustainable“ značky si jenom hrají na eco-friendly, protože je to cool, zatímco ve skutečnosti vyrábí někde v Asii společně s těmi nejlevnějšími fast fashion kousky. Kvalita a péče o životní prostředí i lidi je stejná, jen marže se liší. 

 

Naštěstí existují i značky které jsou skutečně udržitelné, ale jen ony samy na to nestačí. I když je nějaká značka skutečně sustainable, ale ty si daný kousek oblečeš jen jednou a pak vyhodíš, nejde o udržitelnou módu. Tím chceme říct, že udržitelnost i kvalita jsou rozhodně důležité, jen nejsou měřitelné cenou ani značkou produktu. Často je to právě váš přístup a mindset, které dělají udržitelnou značku udržitelnou značkou.

 

What is the dream? Luxusní, udržitelná a dostupná móda? YES, PLEASE! Trend UP Release report z roku 2023 jasně říká: více než polovina GenZ dává přednost značkám, které vedle nového oblečení nabízí i použité oblečení (second hand). Věděli jste, že 64 % z nás prohledává second handy, než si něco koupí nového?

 

So, Is luxury fashion for broke people? Ano a ne, je pro všechny. Záleží na tom, proč si ji kupuješ. Líbí se ti? Máš na ni? Chceš podpořit oblíbenou značku? Cítíš se v ní jako boss a hrdě si za tím stojíš? Go for it! Nelíbí se ti? Nechceš ji? Šetříš na důležitější věci? Přijde ti zbytečná a povrchní? Pořád můžeš nosit stejně někdy i víc cool a udržitelnější věci.

Ve světě financí jsme tví parťáci už od roku 2021. Pokud nás chceš podpořit a pracovat na své finanční gramotnosti spolu s námi, sleduj nás na našich sociálních sítích.
Líbil se vám článek? Sdílejte ho.

Další články

Jak nastavit studentské cash flow?

Spoření7. 10. 20246 minut

Nastavit si cashflow pro studium na vysoké škole není tak těžké, jak si možná myslíš. Rozhodně k tomu nepotřebuješ pomoc …

Vzdělání bez překážek: webináře pro mladé lidi zdarma

Nezařazené20. 9. 20243 minuty

V dnešní rychle se měnící době je finanční gramotnost jednou z klíčových dovedností, která může výrazně ovlivnit kvalitu našeho života. …

Prohlédnout všechny