Blog / Všechny články / ZákladyZáklady Jak odolat tendencím k impulzivním nákupům? 13. 11. 2024 6 minut Jana Kapalová Už se ti to nejspíš stalo – vyskočila na tebe reklama a ty sis řekl: „Sakra, tohle musím mít!” A pak už tě hnala touha, která dost možná skončila nákupem. Mnozí z nás však později litují, že se nechali unést a že si koupili něco, co vlastně vůbec nepotřebují. Tyto pocity zažívá většina lidí, kteří tendenci k nutkavému nákupu podlehli. Pojďme se podívat na to, jak těmto tendencím odolat.V tomto článku zjistíš:kde se v tobě tendence k impulzivním nákupům bere,praktické kroky, jak jí odolat.Proč máme tendenci nakupovat impulzivně?Příčiny hledejme v nás samých – v našich hlavách. Je jich několik, avšak tou hlavní příčinou jsou emoce, které upozadí rozumové rozhodování. Nákup něčeho, co se nám líbí a co chceme, je příjemný zážitek. Cítíme radost, potěšení nebo i hrdost. Těchto emocí je plná i touha něco mít.Jednoduchým příkladem jsou sladkosti, které obchody nabízejí u pokladen. Čekáme, než na nás přijde řada, rozhlížíme se kolem sebe – a najednou spatříme čokoládovou tyčinku v akci! Hned na ni dostaneme chuť, chceme si udělat radost, a tak ji k nákupu přihodíme. Šlo o velmi rychlé – tedy impulzivní – rozhodnutí. Ano, i z tohoto důvodu jsou sladkosti v regálech u pokladen. 😉Nával emocí, které v situacích předcházejících impulzivnímu nákupu cítíme, je obrovský. A to natolik, že upozadí naše rozumové rozhodování. Z tohoto důvodu nepřemýšlíme, zda danou věc skutečně potřebujeme a využijeme ji. Ani nerozvažujeme, jaký zásah do našeho cash flow nákup udělá. Pokud takové úvahy máme, velmi často je emoce jednoduše odsunou stranou jako něco nepříjemného. Pak stačí pár kliknutí a najednou přichází mail, že naše platba byla přijata. Sleva, akce, výprodej… To musím stihnout!Markeťáci na lidské emoce cílí – i právě proto je důležité pracovat na sobě, abychom lákavým nabídkám odolávali. Jedním z příkladů, kde markeťáci na naše emoce vyloženě tlačí, jsou slevy a výhodné nabídky. S něčím jste se určitě setkali: 1+1 ZDARMA,doprava zdarma,dárek k objednávcezaváděcí cena do konce měsíce,nebo třeba výprodej.Takový nákup nám přináší radost především tím, že jsme ušetřili nebo získali něco navíc. U takových nabídek většinou výrazně svítí, že je limitovaná, což v nás vzbuzuje pocit naléhavosti. Ten impulzivní nákup urychlí.Impulzivní nakupování není totéž jako emoční utrácení (Emotional Spending) – jedná se o nakupování ve špatných chvílích. Člověk si může například říct: „Sakra, dneska mám nic moc den. Tak si něco koupím, to mi udělá radost!” Je jasné, že nezvládnuté emoční nákupy můžou udělat výrazný zásah do tvého cash-flow.Jak impulzivním nákupům odolat?Hlavní příčinou impulzivních nákupů jsou emoce, kterým podléháme. Je proto jasné, kudy vede cesta k odolání nutkání něco okamžitě koupit – jde o práci s emocemi. Zní to náročně, ale ve skutečnosti jde o cvik a práci se sebou samým. Jak na to?Řekni si: „STOP!”Představ si situaci: narazíš na něco, co se ti líbí, a pocítíš nutkání si to okamžitě koupit. V takovou chvíli si v duchu řekni (nebo klidně i zakřič): „STOP!” Tato stopka, kterou sám sobě ukážeš, tě zastaví – a ty získáš čas, během kterého si nákup promyslíš. Tuto stopku si dej i ve chvílích, kdy se cítíš pod psa a chceš si něco koupit, aby ti bylo lépe.V klidu si to promysliSkvělé, zvládl jsi první krok – postavil ses náporu emocí. Teď přichází čas na rozum. Jinými slovy si všechno v klidu promysli. Tady jsou 3 hlavní otázky, na které si zkus odpovědět: Dej si den na rozmyšlenou. Klidně i víc.Ráno moudřejší večera není jen průpovídka a v případě nákupů to platí dvojnásob. Podívej se na to, co si chceš koupit, s odstupem. Je velmi pravděpodobné, že zjistíš, že danou věc (produkt) vůbec nepotřebuješ. Anebo že nabídka, která na první pohled vypadá skvěle, ve skutečnosti žádné terno není.Opak impulzivních nákupů? Tvé fungující cash-flowZákladem je porovnání tvých příjmů a výdajů. Udělej si kafe nebo oblíbený čaj a v klidu si napiš, jaké jsou tvé příjmy a naopak pravidelné výdaje. Jen tak zjistíš, jak se svými penězi hospodaříš, a kolik si můžeš dovolit utratit za věci, které nepotřebuješ, například za nové oblečení.Jak na to? Podívej se na detailní návod, jak si své cash flow sestavit.S dodržováním vlastního cash flow ti pomůže mobilní appka Nekrachni. Je zdarma a stane se tvým osobním koučem, se kterým nekrachneš. 😉 Podívej se, jak appka funguje. Napsali jsme e-book s 10 praktickými tipy, jak snížit výdaje a konečně začít šetřit.Přihlaš se k odběru novinek a získej ho i ty. 📖 Odesláním souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů.