fbpx
Základy

Jak odolat tendencím k impulzivním nákupům?

13. 11. 2024 6 minut Jana Kapalová
Už se ti to nejspíš stalo – vyskočila na tebe reklama a ty sis řekl: „Sakra, tohle musím mít!” A pak už tě hnala touha, která dost možná skončila nákupem. Mnozí z nás však později litují, že se nechali unést a že si koupili něco, co vlastně vůbec nepotřebují. Tyto pocity zažívá většina lidí, kteří tendenci k nutkavému nákupu podlehli. Pojďme se podívat na to, jak těmto tendencím odolat.

V tomto článku zjistíš:

  • kde se v tobě tendence k impulzivním nákupům bere,
  • praktické kroky, jak jí odolat.

Proč máme tendenci nakupovat impulzivně?

Příčiny hledejme v nás samých – v našich hlavách. Je jich několik, avšak tou hlavní příčinou jsou emoce, které upozadí rozumové rozhodování. Nákup něčeho, co se nám líbí a co chceme, je příjemný zážitek. Cítíme radost, potěšení nebo i hrdost. Těchto emocí je plná i touha něco mít.

Jednoduchým příkladem jsou sladkosti, které obchody nabízejí u pokladen. Čekáme, než na nás přijde řada, rozhlížíme se kolem sebe – a najednou spatříme čokoládovou tyčinku v akci! Hned na ni dostaneme chuť, chceme si udělat radost, a tak ji k nákupu přihodíme. Šlo o velmi rychlé – tedy impulzivní – rozhodnutí. Ano, i z tohoto důvodu jsou sladkosti v regálech u pokladen. 😉

Nával emocí, které v situacích předcházejících impulzivnímu nákupu cítíme, je obrovský. A to natolik, že upozadí naše rozumové rozhodování. Z tohoto důvodu nepřemýšlíme, zda danou věc skutečně potřebujeme a využijeme ji. Ani nerozvažujeme, jaký zásah do našeho cash flow nákup udělá. Pokud takové úvahy máme, velmi často je emoce jednoduše odsunou stranou jako něco nepříjemného. Pak stačí pár kliknutí a najednou přichází mail, že naše platba byla přijata. 

Sleva, akce, výprodej… To musím stihnout!

Markeťáci na lidské emoce cílí – i právě proto je důležité pracovat na sobě, abychom lákavým nabídkám odolávali. Jedním z příkladů, kde markeťáci na naše emoce vyloženě tlačí, jsou slevy a výhodné nabídky. S něčím jste se určitě setkali:

 

  • 1+1 ZDARMA,
  • doprava zdarma,
  • dárek k objednávce
  • zaváděcí cena do konce měsíce,
  • nebo třeba výprodej.

Takový nákup nám přináší radost především tím, že jsme ušetřili nebo získali něco navíc. U takových nabídek většinou výrazně svítí, že je limitovaná, což v nás vzbuzuje pocit naléhavosti. Ten impulzivní nákup urychlí.

Impulzivní nakupování není totéž jako emoční utrácení (Emotional Spending) – jedná se o nakupování ve špatných chvílích. Člověk si může například říct: „Sakra, dneska mám nic moc den. Tak si něco koupím, to mi udělá radost!” Je jasné, že nezvládnuté emoční nákupy můžou udělat výrazný zásah do tvého cash-flow.

Jak impulzivním nákupům odolat?

Hlavní příčinou impulzivních nákupů jsou emoce, kterým podléháme. Je proto jasné, kudy vede cesta k odolání nutkání něco okamžitě koupit – jde o práci s emocemi. Zní to náročně, ale ve skutečnosti jde o cvik a práci se sebou samým. Jak na to?

Řekni si: „STOP!”

Představ si situaci: narazíš na něco, co se ti líbí, a pocítíš nutkání si to okamžitě koupit. V takovou chvíli si v duchu řekni (nebo klidně i zakřič): „STOP!” Tato stopka, kterou sám sobě ukážeš, tě zastaví – a ty získáš čas, během kterého si nákup promyslíš. Tuto stopku si dej i ve chvílích, kdy se cítíš pod psa a chceš si něco koupit, aby ti bylo lépe.

V klidu si to promysli

Skvělé, zvládl jsi první krok – postavil ses náporu emocí. Teď přichází čas na rozum. Jinými slovy si všechno v klidu promysli. Tady jsou 3 hlavní otázky, na které si zkus odpovědět:

Dej si den na rozmyšlenou. Klidně i víc.

Ráno moudřejší večera není jen průpovídka a v případě nákupů to platí dvojnásob. Podívej se na to, co si chceš koupit, s odstupem. Je velmi pravděpodobné, že zjistíš, že danou věc (produkt) vůbec nepotřebuješ. Anebo že nabídka, která na první pohled vypadá skvěle, ve skutečnosti žádné terno není.

Opak impulzivních nákupů? Tvé fungující cash-flow

Základem je porovnání tvých příjmů a výdajů. Udělej si kafe nebo oblíbený čaj a v klidu si napiš, jaké jsou tvé příjmy a naopak pravidelné výdaje. Jen tak zjistíš, jak se svými penězi hospodaříš, a kolik si můžeš dovolit utratit za věci, které nepotřebuješ, například za nové oblečení.

S dodržováním vlastního cash flow ti pomůže mobilní appka Nekrachni. Je zdarma a stane se tvým osobním koučem, se kterým nekrachneš. 😉 Podívej se, jak appka funguje. 

Napsali jsme e-book s 10 praktickými tipy, jak snížit výdaje a konečně začít šetřit.

Přihlaš se k odběru novinek a získej ho i ty. 📖

Odesláním souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů.

Ve světě financí jsme tví parťáci už od roku 2021. Pokud nás chceš podpořit a pracovat na své finanční gramotnosti spolu s námi, sleduj nás na našich sociálních sítích.
Líbil se vám článek? Sdílejte ho.

Další články

Jak odolat tendencím k impulzivním nákupům?

Základy13. 11. 20246 minut

Už se ti to nejspíš stalo – vyskočila na tebe reklama a ty sis řekl: „Sakra, tohle musím mít!” A …

Jak na work-life balance a neztratit hlavu

Práce4. 11. 20243 minuty

Patříš mezi studenty, kteří při škole pracují? Nebo to teprve plánuješ? Pro mladé lidi v Česku je work-life balance a …

Prohlédnout všechny